سفارش تبلیغ
صبا ویژن
  کانون مطالعاتی دانشگاه پلی تکنیک تهران
بارالها ! ما را ازکسانی قرار ده که درختان شوق تو در باغ های سینه شان، شاخه ها گسترده و آراسته شده است و آتش محبّتت، دل هایشان را فراگرفته است ... و چشمانشان با نگریستن به تو روشن شده است . [امام سجّاد علیه السلام ـ در مناجات العارفین ـ]
کل بازدیدهای وبلاگ
95700
بازدیدهای امروز وبلاگ
86
بازدیدهای دیروز وبلاگ
1
منوی اصلی

[خـانه]

[  RSS  ]

[شناسنامه]

[پست الکترونیــک]

[ورود به بخش مدیریت]

درباره خودم
کانون مطالعاتی دانشگاه پلی تکنیک تهران
مدیر وبلاگ : نازنین محمدی[48]
نویسندگان وبلاگ :
دکتر علیرضا شیری
دکتر علیرضا شیری (@)[10]

سمیرا موسوی (@)[18]

فائزه محرر (@)[4]

ندا محمدی (@)[1]

حوری آقا میری (@)[1]


لوگوی وبلاگ
کانون مطالعاتی دانشگاه پلی تکنیک تهران
فهرست موضوعی یادداشت ها
کتاب[14] . گزارش[5] . بقیه[3] . تبریک[2] . روابط عاطفی .
بایگانی
کتاب
بقیه
گزارش
روابط عاطفی
تبریک
پیوندهای روزانه

دانشگاه پلی تکنیک تهران [107]
سایت سالنامه من [501]
دکتر شیری [250]
کانون مطالعاتی دانشگاه الزهرا [288]
[آرشیو(4)]

اوقات شرعی
لینک دوستان


اشتراک در خبرنامه
 
پارسی بلاگ
www.parsiblog.com

نویسنده مطالب زیر:   نازنین محمدی  

عنوان متن یونگ نامه 3 جمعه 87 فروردین 9  ساعت 10:45 عصر

 میان‌سالی و به وجود آوردن روان‌شناسی تحلیلی

در سال 1909 یونگ غرق در مطالعه افسانه‌ها بود که تمایل به آنها او را سرگشته و در عین حال سودایی کرده بود. او پس از جدایی از فروید سفر پرآسیب گذر از بحران میان‌سالی را آغاز کرد. او در 39 سالگی به بن‌بست رسیده بود. دوستان و همکارانش رهایش کرده بودند از کتاب‌های علمی بیزار شده بود و سمت خود را در دانشگاه از دست داده بود. بین سال‌های 1914 تا 1919 از جهان کناره گرفت تا ناخودآگاه خویشتن را بکاود.

او غرقه در اعماق تاریک وجود خویش شد. در این هنگام با شخصیت‌های کتاب مقدس و ایلیاد و اودیسه سخن گفت. اما مهم‌ترین شخصیتی که دیدار کرد فیله‌مون بود. آنها با هم در باغ قدم می‌زدند و بحث‌های فلسفی می‌نمودند. (از نظر روان‌پزشکی یونگ با خودش حرف می‌زد و فیله‌مون یک خیال و نشانه‌ای از جنون بود. اما در چارچوب آثار یونگ در روان‌شناسی تحلیلی فیله‌مون صورت مثالی روح است که برگرفته از گنجینه تصورات ناخودآگاه است(.

یونگ در بقیه ایام زندگی کوشید تا بینش‌های حاصل از اکتشاف ناخودآگاه خویش را بیان کند. او در سال 1913 روش خویش را روان‌شناسی تحلیلی نامید تا آن را از روانکاوی متمایز سازد و ادعا کرد که این روش شیوه‌ای‌است که می‌تواند تمام کوشش‌های روانشناسی همچون روانکاوی فروید و روانشناسی فردی آدلر را دربرگیرد. او در سال 1919 برای اولین بار کلمه صورت مثالی را به کار برد.

یونگ در اوایل سال 1944 در 69 سالگی بر اثر سانحه‌ای زمین خورد و پایش شکست. پس از آن دچار یک حمله? قلبی شد و تحت تأثیر دارو و در حال مرگ به هذیانی دچار شد و پدیده? خروج روح از بدن را تجربه کرد. پس از این بیماری بود که آثار اصلی یونگ نوشته شد.

او اولین کسی بود که در قرن بیستم، کیمیاگری را از لحاظ روان‌شناسی قابل دسترسی ساخت و نشان داد که چگونه رازهای کیمیاگری شبیه صور‌ت‌های مثالی رویا هستند.

همسر یونگ، اما در 27نوامبر 1955 فوت کرد. از آن به بعد یک زن انگلیسی به نام روث بیلی تا پایان مرگ همراه و پرستار او شد.

پایان عمر

یونگ راجع به کارهایش مکاتبات بسیاری داشت و بارها در سنین کهولت از او تجلیل به عمل آمد. او در سن 85 سالگی در آخرین شب حیات خویش چشمانش را گشود و جامی از بهترین شرابی که در خانه داشت نوشید. روز بعد در 6 ژوئن 1961 در کمال آرامش از دنیا رفت.

نوشته‌های یونگ

یونگ قلمی شهودی و نمایشی دارد و عقل، اثبات‌گرایی و علیت را برای تشریح ماهیت و کنش‌های روان ناکافی می‌داند. تأثیرات وارد آمده به رشد فکری یونگ و نیز ایستار شخصی او در قبال جهان، یادآور دوران رمانتیک و واکنشی است که در این دوران در برابر خردگرایی عصر روشنگری پا گرفت. همچنین جهان‌بینی علمی او
گرچه تجربی است ولی با نسبی‌گرایی علمی سده ی بیستم به ویژه با دانش
فیزیک همنواتر است. او هر مفهومی را در چارچوب‌های مختلف به شیوه‌های گوناگونی مورد بحث قرار می‌دهد و این سبب می‌شود که در پایان مسئله حل نشده باقی بماند.

یونگ و همچنین فروید از پیشگامان عرصه‌ای کشف نشده بودند و اندیشه‌هایشان در گذر زمان دستخوش دگرگونی و تحول شده‌است.در نتیجه نوشته‌های آنان اغلب حاوی مفاهیمی شکل نیافته، رهاشده و حتی متناقض است به نحوی که برای تشریح اندیشه‌های این دو باید تا حدودی دقت و مراقبت به خرج داد.

انسان و سمبول هایش" یک از معروفترین کتاب های یونگ است که به زبان فارسی نیز ترجمه شده است.یونگ در این کتاب بر مطالعه و بررسی شخصیت انسان ها در غالب فرهنگ آن ها پرداخته است. او با موشکافی ذهن انسان و ناخودآگاه جمعی و فردی بشر و همچنین کهن‌الگوها و خاطرات و تجربیات گذشته بشر، نتایج مفیدی برای بشر و علم روانشناسی بدست آورده است.

ادامه: نظریات و کهن الگوها...


  نظرات شما  ( )

نویسنده مطالب زیر:   نازنین محمدی  

عنوان متن یونگ نامه 2 جمعه 87 فروردین 9  ساعت 10:44 عصر

یونگ و فروید

او که از مدتها پیش فروید را تحسین می کرد، در سال 1906 نسخه‌ای از نتایج کارهای خود را برای فروید فرستاد. مکاتبه و دوستی آن دو تا سال 1913 ادامه یافت. اولین دیدار یونگ با فروید در سال 1907 در وین اتفاق افتاد. می گویند در آن روز فروید پس از دیدار با یونگ همه ی قرارهای ملاقات آن روزش را لغو کرد و آن دو به مدت 13 ساعت بدون وقفه با یکدیگر صحبت کردند و این تأثیر تلاقی دو ذهن بزرگ است. یونگ به زودی چهره‌ای درخشان در تحقیقات فروید شد. او اولین رییس انجمن بین‌المللی روانکاوی شد و ویراستار گزارش سالانه این انجمن که اولین نشریه روانکاوی به شمار می‌رود، بود.

 

                                          Hall Freud Jung in front of Clark

ارتباط فروید با یونگ که زمانی او را وارث بدون معارض روانکاوی می‌دانست، در سال 1909 تیره شد(یونگ هرگز خود را به تمامی وقف نظریه فروید نکرد). در آن سال فروید و یونگ برای سخنرانی راجع به روانکاوی در دانشکاه کلارگ به امریکا سفر کردند. آنها طی سفر خواب‌های یکدیگر را تحلیل می‌کردند. اما فروید جزئیات مربوط به شرح حال شخصی خویش را برای تعبیر بازگو نمی‌کرد(فروید تدریجا به تحلیل های یونگ مقاومت نشان داد). فروید دوبار در حضور یونگ بی‌هوش شد. بار اول در صف انتظار ورود به کشتی به مقصد امریکا بودند و بار دوم در سال 1912 پس از یک مباحثه? طولانی راجع به اختلاف نظرهایشان پس از شرکت در کنفرانس مونیخ مشغول صرف نهار بودند. اختلاف نظر این دو بیش از پیش در سخنرانی‌های یونگ در دانشگاه فورهام نیویورک در سال 1912 آشکار شد. یونگ با فروید موافق بود که هیستری و وسواس فکری نشانگر جابه‌جاسازی غیر عادی شور جنسی است اما عقیده داشت که حالات روان‌پریشی چون اسکیزوفرنی نمی‌تواند با اختلالات جنسی قابل توضیح باشد. همچنین یونگ از اصل با میل به زنای با محارم مخالف بود و آن را نمادی از میل به تولد روحانی مجدد در جریان روانی تبدیل‌شدن به فردی مستقل می‌دانست. سرانجام فروید گفت که بهتر است به این کار خاتمه دهند، زیرا او در حال از دست دادن اقتدار خویش است. یونگ احساس کرد که به او اهانت شده است.

 ادامه: میان‌سالی و به وجود آوردن روان‌شناسی تحلیلی...

شما می توانید این متن را در ویکی پدیا ویرایش کنید


  نظرات شما  ( )

نویسنده مطالب زیر:   نازنین محمدی  

عنوان متن یونگ نامه1 جمعه 87 فروردین 9  ساعت 8:27 عصر

                                                        
تولد و کودکی

کارل گوستاو یونگ، در 26 ژوئیه 1875 در دهکده کوچکی در سوئیس، به نام کسویل به دنیا آمد و  در 6 ژوئن 1961 درگذشت. پدرش پل یونگ یک روستایی بود و نام مادرش امیلی پرایسورک یونگ بود. یونگ به خاطر فعالیت‌هایش در روانشناسی و ارائه? نظریاتش تحت عنوان روان‌شناسی تحلیلی معروف است. یونگ را در کنار زیگموند فروید از پایه‌گذاران دانشِ نوین روانکاوی قلمداد می‌کنند به تعبیر فریدا فوردهام پژوهشگر آثار یونگ: «هرچه فروید ناگفته گذاشته یونگ تکمیل کرده است.»

او در میان خانواده ای بزرگ و تحصیل کرده بزرگ شد، که در میانشان هم کشیش یافت می شد هم افرادی غیرعادی و نامتعارف. او در
26 ژانویه 1875 در کسویل سوییس متولد شد. او تنها پسر یک کشیش پروتستان انجیلی اصلاح‌طلب سوییسی بود و خانواده او غرق مذهب بود. هشت عمو و پدربزرگ مادری یونگ همگی کشیش بودند. بنابر نظری خاندان پدری یونگ به گوته شاعر آلمانی می‌رسد، او در جایی خود را نسبتاً سوئیسی می‌داند زیرا قدمت ملیت سوئیسی خانواده‌اش به صد سال نمی‌رسد. اولین زمین بازی یونگ گورستان کلیسا بود .
 
یونگ بزرگ از شش سالگی به او زبان لاتین یاد داد که خود باعث علاقه شدید وی به ادبیات خصوصا ادبیات باستان شد.
کارل نوجوانی منزوی بود که به مدرسه چندان اهمیت نمی داد، خصوصا از رقابت گریزان بود، او به یک مدرسه شبانه روزی در باسل واقع در سوئیس رفت و در آنجا مورد حسادت های آزار دهنده ای قرار گرفت. او بیماری را بهانه قرار می داد و هنگام تحمل فشار عمدا غش می کرد(ویکی پدیا:"یونگ در دوازده سالگی به دلیل بیماری صرع که دوره‌هایی از حالت غش را منجر می‌شد به نحوی از رفتن به مدرسه شانه خالی می‌کرد، اما با اراده خود از این سرگیجه و غش و ضعف خلاص شد.") و از این کار شرمنده نبود. او به تدریج به مردی قدبلند، خوش‌صورت و ورزشکاری نیرومند تبدیل شد که این صفات همراه با قهقهه‌های شادمانه و عشق به زندگی به او حضور فیزیکی قابل توجه و جذبه‌ای بسیار، به ویژه در ارتباط با زنان، داد.
 
تحصیل
انتخاب اولش باستان شناسی بود اما به تحصیلاتش ادامه داد و در دانشگاه باسیل پزشکی خواند. در دورانی که تحت نظر عصب شناس معروف، کرفت ابینگ کار می کرد، روانپزشکی را به عنوان شغل اصلی خود برگزید. یونگ بیش از دو سال در جلسات احضار روح شرکت می‌کرد که این جلسات موضوع آماده‌ای برای تحقیقات او بود و موضوع پایان‌نامه دکتری یونگ در سال 1902 شد.
پس از فارغ التحصیلی، تحت نظر اوژن بلوئر متخصص و نامگذار شیزوفرنی، در بیمارستان روانی بورگولتزی در زوریخ مشغول به کار شد.
 
یونگ از گالوانومتر برای اندازه‌گیری حالات روانی از راه پاسخ‌های پوستی و غده‌های عرقی استفاده نمود، دستگاهی که امروزه به آن دروغ یاب می‌گویند. او در آن زمان مشغول تحقیق در آزمون ربط کلمات و تأثیر آن بر بیماران روانی و تبه‌کاران بود. کوشش‌های یونگ در این زمینه باعث شهرت او به خصوص در آمریکاشد .او درسال 1905 پزشک ارشد بورگهولتزلی و مدرس دانشکده طب در دانشگاه زوریخ گردید .
یونگ، روانپزشک سوئیسی، و بنیانگذار روانشناسی تحلیلی بود. او معتقد بود که انگیزش را باید به عنوان یک انرژی خلاق و کلی زندگی بشناسیم. او برای زیست مایه زندگی دو مسیر اصلی را نام برد:
1.   درون گرایی یا ناخودآگاه.
2.   برون گرایی، به دنیای افراد و موضوعات دیگر.
ازدواج
در سال 1903 با اما راشن باخ ازدواج کرد.«اما» از یک خانواده آلمانی-سوییسی و زنی تحصیل‌کرده، زیبا و محبوب بود. او دختر یک کارخانه‌دار ثروتمند بود و این باعث آزادی یونگ از لحاظ مالی شد. همچنین در دانشگاه زوریخ تدریس کرد، و مطب خصوصی دایر کرد.

ادامه مطلب: یونگ و فروید ...
منابع:
ویکی پدیا

کتاب یک گام تا مهتاب و یونگ

  نظرات شما  ( )

نویسنده مطالب زیر:   نازنین محمدی  

عنوان متن مقدمه کتاب «هفت عادت مرمان مؤثر» شنبه 87 فروردین 3  ساعت 11:42 صبح

بنام خدا

سلام و سال نو مبارک!

تعطیلات باعث شد یک مقدار کار ما به فراموشی سپرده بشه، وسط دید و بازدید و شیرینی و آجیل هفت عادت کجاست؟! به هر حال استارت زده شده، کتاب دو فصل قبل از پرداختن به هفت عادت داره که دیدیم خالی از لطف نیست که خلاصه اونها هم آورده بشه و بدلیل سیل مشتاقان امیرکبیری برای خلاصه این کتاب، خودم مقدمه رو خلاصه کردم، امیدوارم که مورد استفاده قرار بگیره.

آنچه در اینجا می خوانید چکیده سمیناری است که دکتر کاوی در سال 1992 درباره «هفت عادت مردمان مؤثر» برای گروهی از مدیران شرکت های بزرگ آمریکا برگزار کرده است.

دکتر استفان آر کاوی، مؤسس کانون رهبری کاوی (سازمانی بین المللی که متشکل از بیش از 700 عضو یا مشاور رهبری است) تقریبا برای همه ی مدیران و رهبران جهان شخصیتی آشنا است. دکتر کاوی مشاور دائمی بیش از 500 سازمان رسمی از جمله سازمان های صنایع و اتاق های بازرگانی، دانشگاه هاو... ( از جمله مسؤول آموزش رهبری به مدیران شرکت های IBM) و مشاور قریب به اتفاق همه ی مدیران فروشگاه ها و هتل های زنجیره ای بزرگ و شرکت های نفتی است.

روش آموزش او "رهبری مبتنی بر اصول" و هدفش این است که به افراد و سازمان ها این توانایی را ببخشد که خودشان به خود بیاموزند. از این رو همواره به این گفته لائوسته اشاره می کند که: " اگر به انسانی یک ماهی بدهید خوراک یک روز او را داده اید. اگر به او ماهی گیری بیاموزید خوراک همه عمرش را داده اید."

"هفت عادت مردمان مؤثر"به روشنی نشان می دهد که مؤثر بودن خواه در زندگی شخصی خودمان و خواه در زندگی دیگران محصول منش ماست، نه ثمره قواعد و فنونی برای اداره یا کنترل کردن دیگران. ما می توانیم از طریق این هفت عادت عناصر اساسی مؤثر بودن را در دراز مدت بیاموزیم و درونی سازیم.

این هفت عادت برنامه ای برای ایجاد تغییری بنیادی و پایدار و مادام العمر است، مشروط بر اینکه آنها را به دقت بیاموزید، آنگاه آنها را به دیگران تعلیم بدهید، و  از همه مهمتر اینکه متعهد شوید آنها را هر روز در زندگی روزانه تان بکار ببندید. به عبارت بهتر با آنها زندگی کنید تا بخشی از وجودتان شوند.

این هفت عادت چه ثمراتی دارند؟

1. احترام به خود و اعتماد به نفس افزونتر ناشی از خویشتن داری.

2. تأثیر آن بر روابط انسان. (هرچه میزان احترام به خود و اعتماد به نفس تان بیشتر باشد، برای دیگران حرمت افزونتری قایل خواهید بود.)

3. ایجاد انگیزه در دیگران.

4. خلاقیت و شادی و هیجان و اشتیاق برای آموختن.

این برنامه براساس تحول است، یعنی باید بهای آن را بپردازید و بهای آن عبارت است از:

1. کوشش برای دریافتن و آموختن این هفت عادت و تعمق ژرف.

2. به محض آموختن عمیق این مطالب باید بی درنگ آنها را به دیگران آموزش دهید.

3. عمل کردن به آنها.

چنانچه این سه عمل را انجام دهید، این مطالب بخشی از تفکر و زندگی و جزئی از نرم افزار ذهنتان می شوند.

اگر می خواهید رفتار اشخاص را تغییر دهید، تصویری را که از نقش خود دارند عوض کنید.

تأثیر "تغییر برداشت"

 پیش از آموختن این هفت عادت نخست لازم است به برداشت های خود پی ببریم. ببینیم چگونه تغییر برداشت می تواند نگرش ما را نسبت به جهان عوض کند، و چگونه می توان برداشت های خود را عوض کرد. منظور از برداشت شیوه نگرش ما به جهان و امور و نقش خودمان است. برداشت های ما -درست یا غلط- منشأ گرایشها و رفتارها و در نتیجه منشأ روابط ما با دیگران است.

برداشت مانند نقشه منطقه، راه را نشان می دهد. و این گفته آلبرت اینشتین دارای اهمیتی ویژه است:

"به هنگام رویارویی با مشکلات نمی توانیم از همان سطح تفکری که آن مشکل را بوجود آورده ایم، آنها را حل کنیم."

به عبارت دیگر آنچه در سرتان می گذرد جهانتان را می آفریند. اگر می خواهید در روابط خود -شغلی، خانوادگی یا حتی در خودتان- تغییرات جزئی و کوچک بوجود آورید، به گرایش ها و رفتارتان توجه کنید. اما اگر جویای تغییرات بزرگ و پیشرفت های عمده اید و می خواهید گام های کوانتومی(جهش های بلند) بردارید، برداشتخود را تغییر دهید. یعنی شیوه تفکر و نقشه خود را عوض کنید.

گرایش و رفتارتان زاییده نگرش و برداشت شماست.

به محض تغییر برداشت همه چیز ناگهان عوض می شود.

در "هفت عادت مردمان مؤثر"خواهید دید که هر یک از این عادت ها نمایانگر دگرگونی و تغییری در نگرش و برداشت می باشد: برداشتی متفاوت از تفکر معمول و متداولی که به آن خو گرفته ایم.


  نظرات شما  ( )

نویسنده مطالب زیر:   نازنین محمدی  

عنوان متن هفت عادت مردمان مؤثر چهارشنبه 86 اسفند 29  ساعت 6:50 صبح

سلام!
خانوم لیلا رحیمی زحمت کشیدن و خوندن عادت اول رو بر عهده گرفتن خود من هم عادت دوم رو می خونم، خانوم موسوی هم قراره یکی از عادت ها رو بخونن، برای پوشش دادن کل کتاب، منتظرتون هستیم. شناسنامه کتاب رو هم در زیر آوردم: (این کتاب دو ترجمه مختلف داره، می تونید هر کدوم رو که دوست دارید انتخاب کنید)
نام کتاب:   هفت عادت مردمان مؤثر
برگردان کتاب:   The seven habits of highly effective people
نویسنده:   استفان کاوی
برگرداننده به فارسی:   گیتی خوشدل یا محمدرضا آل یاسین
ناشر:   پیکان یا هامون
نوبت چاپ:   چهاردهم
قیمت:   2400 تومان
موفق و سلامت باشید!

  نظرات شما  ( )

<      1   2   3   4      >

لیست کل یادداشت های این وبلاگ

آدرس جدید
تدریس مهمترین نکات 'زن شناسی '
ادامه نوابغ چگونه میاندیشند؟
نوابغ چگونه میاندیشند؟
تدریس مهمترین نکات 'مردشناسی'
به آرامی آغاز به مردن میکنی، اگر...
چرا یهودیان اینقدر قدرتمندند؟ (1)
چرا مسلمانان اینقدر کم توانند؟ (2)
چرا مسلمانان اینقدر کم توانند؟ (1)
چرا یهودیان اینقدر قدرتمندند؟ (3)
چرا یهودیان اینقدر قدرتمندند؟ (2)
برای صیاد خورشید که شب را بی خانمان کرد
از دوی لولا تا « جستن در خانه خود» مولانا
خودت را باور کن
گزارش کارگاه ارتباط عاطفی مؤثرتر(1)
[همه عناوین(43)][عناوین آرشیوشده]


 

Powered by : پارسی بلاگ
Template Designed By : MehDJ